Werkis Logo

Meer bewegen op/naast het werk | Hoe combineer ik sporten met mijn baan?

Laatste update: 5 augustus 2022
Door: Marlijn de Jong

Dat sporten gezond is weet iedereen. Toch maakt lang niet iedereen tijd vrij om ook daadwerkelijk te bewegen. Vooral met een grotendeels zittend beroep, zoals een kantoorbaan, kan het lastig zijn om voldoende te bewegen.

Je hebt het vast wel eens gehoord: ‘zitten is het nieuwe roken’. Veel achter elkaar zitten brengt namelijk gezondheidsrisico’s met zich mee. Maar wat kun je doen om deze risico’s te verkleinen of te voorkomen wanneer je toch voornamelijk achter een bureau werkt? In deze blog vertellen we hoe je naast je baan of tijdens je baan meer tijd vrij kan maken voor beweging. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Waarom sporten naast het werk?

We vertelden het je al: veel achter elkaar zitten brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo krijgen veel mensen last van nek- en rugklachten, is het slecht voor de spieren en ledematen en zorgt het voor verminderde zuurstoftoevoer en onvoldoende bloedcirculatie in het lichaam. Daarnaast vergroot zitten op lange termijn de kans op chronische ziektes als hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en lever- en nierproblemen.

Sporten kan er naast een druk werkschema al snel bij inschieten en dat is niet gek. Je werk kost over het algemeen best wat energie, ook al beweeg je misschien niet zoveel. Toch kan sporten ervoor zorgen dat je je juist fitter, energieker en geconcentreerder voelt. Verder helpt lekker bewegen, bij het tegengaan van gezondheidsklachten waar je door het vele zitten last van kan krijgen.

Sporten en werken combineren

Sporten en werken combineren kan best lastig zijn. Naast het werk heb je vaak nog veel andere dingen op de agenda: boodschappen doen, eten koken, de kids ophalen, familiebezoek en ga zo maar door. Misschien lukt het je in de zomermaanden nog wel, maar wordt het naarmate de donkere dagen naderen steeds lastiger om voor of na het werk nog die work-out te doen. Dat is heel begrijpelijk en tóch is het belangrijk om in je (over)volle agenda ook tijd te reserveren voor sport. Sporten zorgt namelijk voor veel gezondheidsvoordelen, die jouw werk en dagelijks leven ook positief beïnvloeden:

Voordelen sporten

Hoe kan je tijd vrij maken om NA het werk te bewegen?

Tijd vrij maken om naast je werkuren te sporten kan lastig zijn, maar belangrijk is om het jezelf vooral niet te moeilijk te maken! Verplicht jezelf niet direct tot twee uur durende sportsessies vier keer per week, maar kijk naar wat haalbaar is. Ook één keer per week sporten is beter dan niet! Hieronder vind je een aantal tips om sporten naast het werk makkelijker te maken:

Hoe kan je meer bewegen OP de werkvloer

Ook tijdens je werkuren kun je op verschillende manieren aan beweging komen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van jouw werkgever en de aard van je werkzaamheden, maar om je een idee te geven zetten we ze hieronder even voor je op een rijtje:


Weet jij nog meer creatieve manieren om aan meer beweging te komen naast je werk of tijdens werktijd? Laat het ons weten!

Heb je vragen? Bel ons dan gerust op, (038) 33 10 540 of

  Neem contact op

Delen

Vul hieronder jouw gegevens in en het e-mailadres van de persoon waarmee je deze pagina wilt delen.