Werkis Logo

Arbeidsvoorwaarden: van arbeidsvoorwaarden tot arbeidsovereenkomst

Laatste update: 8 december 2020
Door: Elise Kamp

Yes, jij bent aangenomen voor de functie! Binnenkort word je uitgenodigd voor een arbeidsvoorwaardengesprek en mag jij het contract gaan tekenen. Heel leuk, maar wat zijn arbeidsvoorwaarden precies, welke arbeidsvoorwaarden zijn er en hoe gaat zo’n arbeidsvoorwaardengesprek eigenlijk? In deze blog vertellen wij je alles over arbeidsvoorwaarden en het arbeidsvoorwaardengesprek.

Wat zijn arbeidsvoorwaarden?

Allereerst is het goed om te weten wat arbeidsvoorwaarden nu precies zijn. Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden waarop je werkt. Jij en de werkgever moeten het beiden eens zijn over de arbeidsvoorwaarden bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Vaak staan de arbeidsvoorwaarden ook in de cao dat bij jouw functie of bedrijf van toepassing is en deze kunnen wettelijk geregeld zijn. Er zijn verschillende soorten arbeidsvoorwaarden: je hebt primaire voorwaarden, secundaire voorwaarden en zelfs tertiaire voorwaarden. We nemen je graag mee in deze verschillende soorten arbeidsvoorwaarden.

Primaire arbeidsvoorwaarden

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden die je afstemt met je werkgever en gaan over geld. Arbeidsvoorwaarden waar je aan kunt denken, zijn:

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Naast dat je afspraken maakt met de werkgever over de primaire arbeidsvoorwaarden, maak je ook afspraken over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen gaan over geld, maar ook over niet-financiële regelingen. Denk bijvoorbeeld aan:

Welke secundaire arbeidsvoorwaarden op jou van toepassing zijn, hangt af van de afspraken die jij met de werkgever hebt gemaakt. Maak je hier geen afspraken over, dan heb je er in principe geen recht op. Daarnaast kun je ook in onderhandeling gaan met je werkgever over de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden

De tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra voorzieningen of faciliteiten waar jij als werknemer gebruik van mag maken. Deze arbeidsvoorwaarden maken het werk leuker en dragen bij aan jouw werkplezier. Daarom zijn ook deze voorwaarden een zeer belangrijke factor. De tertiaire arbeidsvoorwaarden verschillen per bedrijf en hier kun je niet in onderhandelen. Voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn:

Arbeidsvoorwaardengesprek

Je weet nu welke arbeidsvoorwaarden er zijn en kunt je gaan voorbereiden op het arbeidsvoorwaardengesprek. In het arbeidsvoorwaardengesprek bespreekt de werkgever de arbeidsvoorwaarden met je en is er ruimte om te onderhandelen over deze arbeidsvoorwaarden. De arbeidsvoorwaarden staan van tevoren nooit helemaal vast, dus onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden kan zeker de moeite waard zijn.

Arbeidsovereenkomst

Nadat jij en de werkgever het eens zijn over de arbeidsvoorwaarden, worden de arbeidsvoorwaarden schriftelijk vastgelegd in een arbeidsovereenkomst. Wanneer je deze ondertekent ben je officieel werkzaam bij je nieuwe werkgever. Gefeliciteerd!

Heb je vragen? Bel ons dan gerust op, (038) 33 10 540 of

  Neem contact op

Delen

Vul hieronder jouw gegevens in en het e-mailadres van de persoon waarmee je deze pagina wilt delen.