Werkis Logo

De kracht van personal branding bij solliciteren

Laatste update: 2 november 2023
Door: Eline van Heijningen

Stel je voor dat je op zoek bent naar je droombaan, maar dit blijkt ook de droombaan van veel anderen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je indruk maakt op potentiële werkgevers? Personal branding zorgt er alvast voor dat je een streepje voor hebt op je concurrentie. Maar wat is personal branding precies, hoe bouw je het op en waarom is het belangrijk bij solliciteren?

Wat is personal branding?

Personal branding draait om het creëren van een merkidentiteit die verder gaat dan alleen je cv en professionele vaardigheden. Het omvat jouw persoonlijkheid, waarden, passies en wat jou anders maakt dan anderen in jouw vakgebied.

Waarom is personal branding belangrijk bij solliciteren?

1. Onderscheidend vermogen

In een competitieve arbeidsmarkt is het ontzettend belangrijk om op te vallen. Met een sterk persoonlijk merk onderscheid je jezelf van anderen met vergelijkbare vaardigheden en ervaring. Hierdoor zorg je ervoor dat werkgevers zich jou toch iets sneller zullen herinneren.

2. Vertrouwen en geloofwaardigheid

Een sterk merk wekt vertrouwen bij werkgevers en collega's. Het laat zien dat je toegewijd bent aan je vakgebied en dat je geloofwaardig bent. Werkgevers geven de voorkeur aan kandidaten die ze kunnen vertrouwen.

3. Loopbaanontwikkeling

Personal branding opent deuren naar nieuwe kansen en groei in je carrière. Je krijgt toegang tot netwerken en mogelijkheden die anders verborgen zouden blijven.

Hoe bouw ik mijn personal brand op?

1. Zelfbewustzijn

Het begint met zelfbewustzijn. Leer jezelf kennen door vragen te stellen zoals: Wat zijn mijn sterke punten? Wat zijn mijn passies en interesses? Wat zijn mijn kernwaarden? Wanneer je antwoord geeft op deze vragen zul je een beter beeld krijgen van jezelf als professional en heb je een startpunt voor je personal brand.

2. Doelgroepanalyse

Begrijp de werkgevers en bedrijven waarmee je in contact wilt komen. Wat zoeken ze? Wat zijn hun verwachtingen? Probeer hier op in te spelen wanneer je jezelf presenteert.

3. Merkpositionering

Positioneer jezelf als een expert binnen jouw vakgebied. Deel waardevolle inhoud en inzichten op bijvoorbeeld LinkedIn, schrijf artikelen en blogs over relevante onderwerpen en geef presentaties.

4. Meten is weten

Gebruik KPI's om je vooruitgang te volgen, zoals het aantal volgers en connecties op LinkedIn, reacties en betrokkenheid op de inhoud van je berichten of blogs. Ook de groei in je professionele netwerk en toename van opdrachten of kansen zijn goede KPI’s om in de gaten te houden.

Solliciteren maar!

In de competitieve wereld van solliciteren, kan een sterk personal brand het verschil maken tussen het krijgen van de baan of niet. Werk bewust aan je merkidentiteit en je zult zien dat je sneller opvalt en je professionele doelen bereikt.

Klaar om te beginnen met solliciteren? Kijk dan vooral even tussen al onze vacatures! Mocht hier niets bij zitten kun je ook altijd even contact met ons opnemen!

Heb je vragen? Bel ons dan gerust op, (038) 33 10 540 of

  Neem contact op

Delen

Vul hieronder jouw gegevens in en het e-mailadres van de persoon waarmee je deze pagina wilt delen.