Logo van Werkis
0
Inschrijven
De juiste lichaamsta...

De juiste lichaamstaal tijdens een sollicitatiegesprek: zo doe je dat!

04 okt. 2022

Edwin Maas

Een positieve eerste indruk begint bij je non-verbale communicatie. Stap vol zelfvertrouwen je potentiële nieuwe werkplek binnen, maak contact met de medewerkers die je treft en begroet je gesprekspartner met een stevige handdruk. Fasten your seatbelts, je sollicitatiegesprek gaat van start!

Je arriveert bij de organisatie die je heeft uitgenodigd, je meldt je bij de receptie en ziet in de wandelgangen je potentiële nieuwe collega’s al rondlopen - dit is het eerste moment om indruk te maken! Hoewel je sollicitatiegesprek nog niet gestart is, kun je met de juiste lichaamstaal en -houding die je aanneemt al een positieve eerste indruk achterlaten. En daar gaan we voor! Stap vol zelfvertrouwen je potentiële nieuwe werkplek binnen, maak contact met de medewerkers die je treft en begroet je gesprekspartner met een stevige handdruk. Fasten your seatbelts, je sollicitatiegesprek gaat van start!

De eerste indruk die je achterlaat zet de toon voor de rest van het sollicitatiegesprek en misschien zelfs voor je mogelijke dienstverband. Recruiters, managers en hr-medewerkers zullen altijd letten op je lichaamshouding, jullie oogcontact en de wijze waarop je bijvoorbeeld gebruik maakt van je handen. Wees je hiervan bewust en probeer dit in te zetten om je van je beste kant te laten zien. Wij geven je vijf tips waarmee je gaat uitblinken in je non-verbale communicatie!

1. Neem een open houding aan

Een open houding zorgt ervoor dat je geïnteresseerd en ontspannen overkomt. Rug recht, armen langs je lichaam en maak oogcontact: we willen actief overkomen en onze belangstelling voor de functie uiten. Door af en toe instemmend te knikken en mee te bewegen in de richting van de sprekende persoon geef je de ander continu het gevoel met interesse te luisteren. Lachen is (bijna) altijd de oplossing! Een glimlach komt vriendelijk en toegankelijk over.

2. Zorg voor dynamiek in het gesprek

Het ontspannen van je handen en armen hoort bij het aannemen van een open houding. Leun bijvoorbeeld ontspannen op je stoel of laat ze rustig op schoot rusten. Dit is het ideale uitgangspunt voor het toepassen van handgebaren. Het toepassen van handgebaren om je verhaal te versterken kan zelfverzekerd overkomen. Het geeft aan dat jij je op je gemak voelt bij je gesprekspartner(s) en op de locatie. Maar, beperk je tot handgebaren die daadwerkelijk iets toevoegen. Je staat niet op de dansvloer.

3. Take it easy

Zenuwen kunnen je presentatie beïnvloeden, maar laat ze jouw kansen op een nieuwe baan niet wegnemen! Probeer het gewiebel met je voeten, spelen met de pen op tafel en friemelen aan je kleding achterwege te houden. We willen zelfverzekerd overkomen en dit draagt daar niet aan bij. Probeer tegelijkertijd te onthouden dat zenuwen erbij horen en dit ook aangeeft dat de baan belangrijk voor je is! Wordt het je toch even te veel? Neem je tijd en adem diep in en uit. Je kunt het!

4. Wat doet je gesprekspartner?

Niet alleen je eigen lichaamstaal en -houding is van belang, jij kunt ook informatie verkrijgen door op de houding van je gesprekspartner te letten. Zo kun je op de snelste manier achterhalen wat ze van jouw gegeven antwoorden vinden en hier eventueel in bijsturen. Daarnaast kun je jouw eigen houding aanpassen op die van je gesprekspartner. Maken ze veel gebruik van handgebaren tijdens het gesprek? Dan kun jij je hieraan spiegelen en hierin meegaan. Zorg er echter te allen tijde voor dat je comfortabel blijft bij je eigen bewegingen en houding. Blijf dichtbij jezelf, zodat je natuurlijk en oprecht overkomt.

5. Practice makes perfect

Een sollicitatiegesprek oefenen? Dat doen we toch allemaal! Je denkt van tevoren na over je antwoorden en bedenkt hoe je gaat reageren op lastige vragen. Maar, waarom oefen je niet op je lichaamstaal en je uitstraling? Je natuurlijke houding neemt het vaak van je aangeleerde manieren over wanneer zenuwen om de hoek komen kijken. Laat dit niet je presentatie beïnvloeden! Oefen voor de spiegel, met een vriend of vriendin of laat iemand anders je voorzien van feedback.

Help, ik ben uitgenodigd voor een digitaal sollicitatiegesprek!

Medewerkers van veel organisaties keren na lange afwezigheid door COVID-19 in grote getalen terug naar kantoor. Toch is werken op afstand niet meer weg te denken uit de huidige Nederlandse arbeidsmarkt. Waar de woon-werkafstand er in sommige branches al niet meer toe doet en werknemers met de huidige IT-oplossingen de benodigde informatie en collega’s vanaf iedere locatie kunnen bereiken, vindt een deel van de sollicitatieprocedure steeds vaker plaats via online kanalen. Maar solliciteren via Teams, Zoom of Google Meet, dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee! Online solliciteren kan zenuwen bij je wegnemen, maar het kan de non-verbale communicatie ook belemmeren doordat signalen slechter af te lezen zijn. Met deze tips wordt ook jouw online sollicitatie een succes!

  • Zorg voor een goede set-up van je laptop en denk goed na over de plek waar je gaat zitten, zodat je goed te zien bent en je recht de camera in kunt kijken om virtueel oogcontact te maken met je gesprekspartner.

  • Laat jezelf niet afleiden door je omgeving: sluit andere tabbladen en zorg voor een opgeruimde werkplek. Zo zorg je voor een juiste spanningsboog en kom je gedurende het hele gesprek geïnteresseerd over.

  • Last but not least, ook een digitale sollicitatie leent zich voor het toepassen van handgebaren en het gebruiken van je mimiek. Probeer te knikken en te glimlachen terwijl de ander aan het woord is, zo voorkom je ruis over de microfoon voor kleine onderbrekingen. Door gebaren te gebruiken tijdens het vertellen kom je betrokken over.

Nu is het aan jou. Pas deze tips toe en maak van jezelf een non-verbale communicatieprofessional. Laat jouw lichaamstaal je niet in de weg staan bij het verkrijgen van een nieuwe baan!

Cta image

Wil je snel aan de slag?

Neem contact op en we je snel mogelijk helpen.

Contact opnemen via Whatsapp